Spring til indhold
ForsideValg undervejs og jobIværksætteri og entreprenørskabCases

Fra speciale til startup: Frederik og Tobias elsker kulturen og netværket

Lagt online: 20.12.2022

Tobias Harpøth Adamsen og Frederik Nørgaard Jensen arbejder med deres startup AR-Simply i AAU Startup Program

Frederik Nørgaard Jensen og Tobias Harpøth Adamsen er to af de 185 studerende, der blev en del af AAU Startup Program i 2022. Med en fast kontorplads i AAU INNOVATE arbejder de på at gøre deres idé til en forretning gennem rådgivning, workshops og et netværk af andre studerende, der også arbejder på en god idé.

Fra speciale til startup: Frederik og Tobias elsker kulturen og netværket

Lagt online: 20.12.2022

Tekst: Thomas Møller Christensen. Foto: AR-Simply

Iværksætteriet trives blandt studerende på Aalborg Universitet (AAU), og 2022 blev et rekordår, da 185 studerende, fordelt på 144 teams, i løbet af året blev optaget i AAU Startup Program. Her kan studerende med en god idé få både kontorplads i AAU INNOVATE, rådgivning, workshops og et netværk af andre studerende, der også arbejder på en god idé. Studerende, der allerede har deres egen startup kan også blive en del af studenteriværksætter-miljøet.

Frederik Nørgaard Jensen og Tobias Harpøth Adamsen er to af de studerende, der blev en del af AAU Startup Program i 2022. Siden februar har de arbejdet på at udvikle en Augmented Reality (AR)-app til iOS og Android, der gør det muligt at samle og adskille komplekse, industrielle maskiner ved hjælp af AR og digital tvilling-teknologi.

- Appen genkender og bygger en meget nøjagtig digital model af den virkelige maskine. Brugere bliver derefter guidet i appen til, hvordan de skal samle eller adskille maskinen skridt for skridt, fortæller Frederik Nørgaard Jensen.

Frederik Nørgaard Jensen, co-founder af AR-Simply

Fra speciale til startup

AR-Simply, der er navnet på deres startup, begyndte som et specialeprojekt, Frederik og Tobias lavede på tværs af deres to uddannelser. Det udviklede sig derefter til en virksomhedsidé igennem AAU Startup Program. Efter de afsluttede deres kandidater i juni, har de arbejdet videre på at udvikle deres koncept. Her har de haft deres daglige gang i AAU INNOVATE, der er AAU’s nye knudepunkt for iværksætteri og entreprenørskab.

- Der er en kæmpe støtte at hente gennem hjælp fra forretningsvejledere og initiativer som AAU Startup Program, siger Tobias Harpøth Adamsen og forklarer, hvad han bedst kan lide ved at arbejde med sin igen forretningsidé:

- Udover passionen for projektet og udviklingen af produktet, er det kulturen og netværket omkring startups, og de mennesker man møder. For os har netværket været uundværlig, da mange vigtige kontakter til virksomheder og andre interessenter ikke vil have været mødt foruden.

Spring ud i det

Det kan virke uoverkommeligt at gå fra en god idé til at udvikle egen virksomhed, men AAU Startup Program hjælper de studerende med at afklare og sparre på de udfordringer, som de fleste vil rende ind i, når de vil gøre deres idé til virkelighed. Og har du en god idé, er det ifølge Frederik bare med at forfølge den.

- Spring ud i det og deltag i de kompetenceudviklende programmer, universitet (og andre) tilbyder; det giver virkelig meget og hjælper dig med både at udvikle dig, skabe netværk og få en dybere forståelse for hvad det vil sige at være entreprenør.