Spring til indhold

Inspirationshistorie

Sanne gik all in fra dag 1

Lagt online: 30.11.2016

Da Sanne blev færdiguddannet, sprang hun direkte videre i drømmejobbet. Men det kom ikke af sig selv. Læs med her, hvor Sanne fortæller om, hvordan hun har arbejdet på det siden 4. semester, og hvordan det hele gik op i en højere enhed til sidst.

Inspirationshistorie

Sanne gik all in fra dag 1

Lagt online: 30.11.2016

Da Sanne blev færdiguddannet, sprang hun direkte videre i drømmejobbet. Men det kom ikke af sig selv. Læs med her, hvor Sanne fortæller om, hvordan hun har arbejdet på det siden 4. semester, og hvordan det hele gik op i en højere enhed til sidst.

OM SANNE KJELDSTEEN

  • Alder: 27 år
  • Uddannelse: Sprog og International Virksomhedskommunikation, AAU Aalborg
  • Dimittendår: 2016
  • Job: Konsulent og Community Manager, Andersen Consult ApS

Jeg fik studiejobbet, selvom jeg ikke havde halvdelen af de kompetencer, de efterspurgte

Det hele startede allerede efter mit udlandsophold på 4. semester, hvor jeg besluttede mig for at finde et relevant studiejob. Jeg brugte AAU Jobbank og fandt tre interessante stillinger, som jeg søgte. Jeg blev kaldt til samtale ved to af dem, men valgte jobbet hos Andersen Consult, før jeg nåede den anden samtale.

Jeg søgte jobbet, selvom jeg ikke havde halvdelen af de kompetencer, som de efterspurgte.

Det kan betale sig at satse og tage en chance engang imellem. I værste tilfælde havde jeg fået et nej, som havde gjort mig det bedre til næste samtale.

Sanne Kjeldsteen

Andersen Consult er en mindre konsulentvirksomhed med 4 fuldtidsansatte, som hjælper danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med at etablere sig i udlandet. Med andre ord handler det om internationalisering, eksport, netværk og adgang til finansiering og tilskudsmuligheder.

Den internationale vinkel passer rigtig godt til min uddannelse, Sprog og International Virksomhedskommunikation, og det gør mine arbejdsopgaver stort set også. Størstedelen af mine arbejdsopgaver foregår på engelsk, hvorfor både de mundtlige og skriftlige kompetencer fra studiet er værdifulde.

 

Fra små ad hoc-opgaver til et stort ansvarsområde

Studiejobbet bestod det første stykke tid i at hjælpe konsulenterne med alverdens ad hoc-opgaver – bl.a. tastede jeg manuelt informationerne fra over 2.000 visitkort ind i et excel-ark (før jeg vidste, at man kunne købe en lille scanner til 500 kr., der gør hele arbejdet…). Andre opgaver bestod i at skrive rapporter og ansøgninger på vegne af vores kunder til forskellige tilskudsordninger.

Med tiden blev det en større og større opgave, at jeg var med i planlægningen af forskellige Danida Business Delegations, hvor mine kollegaer tog en gruppe danske virksomheder med til et vækstmarked for at identificere forretningsmuligheder for virksomhederne og skabe vækst. Herunder havde jeg opgaver som screening af virksomheder, rekruttering af virksomheder, udvikling af markedsføringsmateriale, koordinering med ambassaderne og vores samarbejdspartnere og opfølgningsarbejde efter hjemkomst.

Udover Andersen Consult er jeg også tilknyttet vores eksportplatform, AndersenB2B, som vi udviklede i starten af 2016. Da vi stadig er i fase 1 og kendskabsgraden til koncepten ikke er særlig stor, kræver det rigtig mange ressourcer at få det hele til at køre og ikke mindst at få danske virksomheder overbevist om, at vi kan tilføre dem en værdi. Jobbet indeholder derfor også mange salgsopgaver, rå canvas, servicering og koordinering.

 

Det hårde arbejde bar frugt

Da jeg kom til 9. semester og skulle søge praktik, gjorde jeg mig rigtig mange overvejelser, om jeg skulle prøve noget nyt, få foden inden for et andet sted eller satse 100 % på jobbet hos Andersen Consult. Jeg valgte det sidste og brugte 9. semester på at vise, hvad jeg kunne og hvorfor jeg skulle blive i virksomheden på den lange bane.

Efter praktikken blev jeg inviteret med på en delegation til Filippinerne, hvilket var første tegn på, at mit arbejde havde båret frugt. Det var en fed og hård tur, der gav mig et godt indblik i, hvad sådanne ture går ud på, og hvordan det hele fungerer.

Sanne Kjeldsteen

Under 10. semester og specialeskrivning fortsatte jeg som studentermedhjælper tre dage i ugen. Med en masse andre aktiviteter, instruktørjobs, blog og frivilligt arbejde ved siden af, blev det forår ganske godt udnyttet, må jeg indrømme.

Min studiegruppe og jeg valgte at skrive speciale om danske små og mellemstore virksomheders internationalisering til vækstmarkeder – og mangel på samme, hvilket igen skabte synergi til mit job. Vi valgte at lave et casestudie, hvor vi brugte to virksomheder, som jeg kendte gennem netværket hos Andersen Consult og en tredje virksomhed, som efter specialet også er blevet kunde. Det var på alle måder en spændende og positiv proces.

 

Jobbet kom i hus

Kontrakten blev endelig underskrevet efter sommerferien, og jobbet kom i hus. Jobbet opfylder på mange måder alle mine karrieredrømme, men det er også et job med frustrationer og høje målsætninger, der skal nås.

Det at arbejde i så lille en virksomhed har både sine fordele og ulemper. Når man sidder fire mand på et lille kontor, kommer man hinanden rigtig meget ved. Det er derfor vigtigt, at det kollegiale er i top.

Sanne Kjeldsteen

De fleste dage er det fint at være den eneste pige; tingene bliver sagt, som de er. Men andre dage ville det være rart med flere kollegaer, som man også har noget til fælles med uden for kontoret.

I en lille virksomhed er du ofte involveret i stort set alle virksomhedens processer, projekter og opgaver. 

Du har et enormt ansvar fra dag 1. En af de andre fordele ved jobbet er det store netværk, man konstant udvikler. Pt. er jeg ansvarlig for mere end 35 virksomheder, som jeg er Community Manager for på AndersenB2B. Det skaber gode relationer, som kan komme mig til gavn senere i karrieren.

 

Kæmpe udfordringer og ufatteligt fede muligheder

I september måned kørte jeg min egen business delegation til Tanzania, hvor jeg havde fem danske virksomheder med til Dar es Salaam for at identificere nye kunder, forhandlere og samarbejdspartnere. På sådan en tur har man mange forskellige kasketter med i tasken. Man er koordinator, rejseleder, facilitator, oplægsholder, blæksprutte og festarrangør. Man er den, der står først op, og den der går sidst i seng. MAN ER 100 % PÅ. Først når du sidder i flyet på vej hjem, kan du slappe af og ”løsne slipset”.

Det er en kæmpe udfordring men også en ufatteligt fed mulighed at få allerede efter de første to måneder i jobbet. Havde jeg ikke bevist mit værd i løbet af studietiden, ydet en indsats, havde jeg aldrig fået så stor en opgave så hurtigt.

Heldigvis gik turen godt, gruppen var både professionel og social, og den ene virksomhed har allerede fået sin første aftale underskrevet. Jeg har bestemt fået blod på tanden til næste tur i januar, hvor destinationen er Vietnam. 

 

Personlighed og engagement er afgørende

Hvorfor jeg fik studiejobbet og i sidste ende en fuldtidsstilling handler om flere ting. For at være helt ærlig, tror jeg, at det skyldes min personlighed mere end mine kompetencer.

Sanne Kjeldsteen

Jeg har ja-hatten på, jeg er en god kollega, jeg er smilende, udadvendt, jeg er god til at netværke og ikke bange for at tage fat eller springe ud på dybt vand. Mine kompetencer er selvfølgelig forstærket gennem studietiden, men virksomheden har også brugt 3 år på at tillære mig helt nye kompetencer, som man ikke kan få med fra et studie. Den måde, som uddannelsen derimod lærer én at tænke på, arbejde (sammen) på og løse problemer på, er guld værd, når man kommer ud i erhvervslivet.

 

Frivilligt arbejde forstærker cv'et

Udover at finde relevant studiejob på 5. semester, valgte jeg også at forstærke mit cv med frivilligt arbejde. Jeg blev derfor frivillig i Kommunikation og Sprogs bestyrelse i Nordjylland og næstformand i Dansk Skoliose Forening. Det giver mig en masse at være frivillig. Du får en masse ansvar, du er selv med til at vælge dine opgaver, og du kan arbejde med din faglighed.

Men frivilligt arbejde tager også tid fra andre ting, som kan give dig rigtig meget. Du skal derfor selv kunne se en personlig gevinst i det at være frivillig udover at se det som en investering i din karriere og dit netværk. Det handler rigtig meget om de mennesker, man er frivillig med.

 

Prioritering hele vejen gennem studietiden - men husk mavefornemmelsen!

Når jeg ser tilbage på min studietid, er jeg godt tilfreds. Jeg havnede (efter lidt besvær) i en super studiegruppe, som jeg arbejdede sammen med på både 5., 6., 7., 8. og 10. Semester. Jeg prioriterede et udlandsophold. Jeg prioriterede at lave semesterprojekter i samarbejde med virksomheder, som også er godt at have med på cv’et og i ens netværk.

I sidste ende lykkedes det mig også at få jobbet, så jeg kan ikke tillade mig at være utilfreds med noget.

Skulle jeg alligevel have lavet noget om, ville jeg have valgt noget andet end London i mit udlandsophold på 4. semester. Jeg valgte med fornuften og ikke mavefornemmelsen. Hvis du er passioneret for at rejse, så udnyt, at du har alletiders mulighed for det på udlandssemestret. London er en skøn by, universitetet var godt, og jeg har fået fantastiske venskaber ud af det, men det ville have været mere mig at vælge et universitet længere væk og få én på opleveren.

Mine bedste råd til dig

  1. 1

    Samarbejd med virksomheder i dine projekter

    Det giver bare så meget! Du finder bl.a. ud af, at det du kan, betyder noget "derude".

  2. 2

    På med smilet

    Kliché eller ej - det vil føre dig rigtig langt.

  3. 3

    Vær ikke kræsen

    Der vil altid være ”trælse” opgaver i et job!

  4. 4

    Arbejd med dine salgskompetencer

    De er svære at komme uden om i de fleste jobs, og du bliver pludselig en meget attraktiv kandidat, hvis du ikke har noget imod, at salg indgår i dit arbejde.

  5. 5

    Gør noget nu!

    Din karriere begynder nu – ikke først når du står med dit eksamensbevis.

  6. 6

    Vær opsøgende

    Deltag i forskellige netværksarrangementer og udfordre dig selv ved at invitere dig på kaffemøder med virksomhederne. Ikke nødvendigvis for at lande et job, men for at øve dig i situationen.