Spring til indhold

Inspirationshistorie

Indsatsen i studiejobbet blev Anns vej til job efter bacheloren

Lagt online: 04.06.2021

Da Ann søgte job med sin bachelor, gav det hende ro i maven, at hun også havde søgt ind på en kandidat. Uanset hvad, var hun sikker på, at der var noget godt i vente senere. Heldigvis kom det tidligere: Hun fik et spændende job, hvor hun hele tiden udvikler sig, og hun er sikker på, at den erfaring kan få hende, så langt hun vil.

Inspirationshistorie

Indsatsen i studiejobbet blev Anns vej til job efter bacheloren

Lagt online: 04.06.2021

Da Ann søgte job med sin bachelor, gav det hende ro i maven, at hun også havde søgt ind på en kandidat. Uanset hvad, var hun sikker på, at der var noget godt i vente senere. Heldigvis kom det tidligere: Hun fik et spændende job, hvor hun hele tiden udvikler sig, og hun er sikker på, at den erfaring kan få hende, så langt hun vil.

Om Ann Rishøj Jensen

  • Alder: 24 år
  • Uddannelse: Bachelor i Kommunikation og digitale medier på AAU i Aalborg
  • Dimittendår: 2019
  • Tidligere studiejob: Studentermedhjælper hos Optagelsen på AAU
  • Tidligere frivilligt arbejde:
    • Facebook-redaktør ved Blå Kors Genbrugcenter Aalborg
    • Kommunikations- og pr-ansvarlig ved Red Barnet Aalborg
    • Journalist ved Nibe Festival
  • Nuværende job: AC-fuldmægtig hos Studieservice på AAU

På 5. semester begyndte Anns overvejelser omkring ikke at fortsætte på en kandidatuddannelse, selvom det hidtil ikke var noget, hun havde stillet spørgsmålstegn ved.

”Jeg begyndte at spørge mig selv, hvilket formål en kandidat skulle tjene for mig og kunne ikke rigtig finde et formål med det, da jeg ikke havde interesse for at specialisere mig yderligere inden for det felt. Jeg var måske en smule skoletræt, men jeg havde aldrig før overvejet muligheden om at få et job efter bacheloren. Jeg havde faktisk tænkt, at det nok ville være umuligt”.

Hun overvejede fordele og ulemper ved begge dele:

”Fordelene ved at læse videre på kandidaten var, at jeg kunne fortsætte studiet med mine medstuderende, og det var jo kun to år, jeg skulle hænge i. Jeg besluttede mig for at søge ind på kandidaten, men samtidig at undersøge arbejdsmarkedet. Hvis jeg ikke fandt et job inden 1. september, ville jeg starte på kandidaten. Det gjorde, at jeg ikke var bekymret for min fremtid – jeg havde jo kandidaten at ’falde tilbage på’. Men jeg håbede, at jeg ville finde et godt job, for jeg var så klar til at komme ud på arbejdsmarkedet”.

 

Held, ambitioner og hårdt arbejde åbner døre

Hun nåede kun at søge ét job, inden der åbnede sig en mulighed hos Optagelsen på Aalborg Universitet, hvor hun havde arbejdet som studentermedhjælper i 1 ½ år:

”Jeg var så glad for mit studiejob, så da et vikariat dukkede op, var jeg hurtig til at vise interesse for det. Da mit team var presset i forhold til at finde en vikar, fik vi lov til at slippe for hele ansøgningsprocessen. Jeg havde en samtale med min chef omkring opgaveportefølje og løn, og så blev jeg tilbudt vikariatet, der varede 10 måneder”.

Ann mener, at det i høj grad var held, der førte til jobbet, men hun understreger også den arbejdsindsats, hun havde lagt i jobbet som studentermedhjælper:

Jeg er overbevist om, at mine ambitioner om at gøre et godt indtryk lige fra start gav mig en fordel, da vikariatet skulle besættes.

Ann Rishøj Jensen

Det var også denne arbejdsindsats, der senere førte til en fastansættelse:

”Da mit vikariat nærmede sig sin afslutning, gik jeg i gang med at søge andre stillinger, selvom jeg virkelig ønskede at fortsætte i jobbet. Jeg nåede at få en jobsamtale et andet sted på AAU, da min chef begyndte at tale om en ny stilling i mit team. Der kunne ikke gives garantier, men jeg arbejdede hårdt for at vise mine kollegaer og chef, at de ikke kunne undvære mig, og det gav pote, da jeg efter formelt at have søgt jobbet, blev fastansat”.

 

Fra teori til praksis

At gå fra være studentermedhjælper til kollega på lige fod med de andre var lidt et spring:

Jeg skulle vænne mig til at have mere at sige, end jeg havde som studentermedhjælper. Som studentermedhjælper blev jeg sat til opgaver for at hjælpe mine kolleger, nu var jeg pludselig selv kollegaen, der faktisk havde et ansvar for, at opgaverne blev løst.

Ann Rishøj Jensen

”Samtidig kunne jeg nu selv komme med forslag til nye initiativer og bringe min egen viden og erfaringer på spil for at forbedre opgaveløsningen”.

Ann har mange forskellige opgaver i jobbet: Behandling af ansøgninger til engelsksprogede kandidatuddannelser, håndtering af betalinger, koordinering af ankomstdage for internationale studerende, hjemmeside, kommunikationsstrategi, kommunikationsplan, interessentanalyse, mødeplanlægning, dagsordener og referater.

Selvom hun laver mange kommunikationsopgaver, tænker hun ikke så meget over sin uddannelse:

”Det er sjældent, jeg decideret mærker, at jeg bruger kompetencer fra min uddannelse. Jeg synes, der er meget stor forskel på det teoretiske fra uddannelsen og det praktiske i mit arbejde. Jeg bruger kompetencer i forhold til at fremsøge information fra bacheloren, og enkelte gange har jeg brugt teorier og forskning, men jeg bruger primært erfaringer og læring, jeg har opnået gennem mit arbejde".

 

Erfaring, læring, netværk og viden

Hun kan kun se én ulempe ved ikke at læse kandidat:

”At jeg ikke havde samme tid til at se mine veninder, som stadig studerede. Der kommer helt naturligt mindre frihed i hverdagen, når man har et 8-16 job, fordi man ikke lige kan mødes til brunch eller frokost”.

”På den anden side har jeg aldrig misundt dem, der fortsatte på en kandidat. Jeg elsker at have fri, når jeg har fri, at møde ind til skønne kollegaer hver eneste dag, og så er jeg bare virkelig glad for min arbejdsplads og mine opgaver”.

Ann synes virkelig, at hun er landet på rette hylde og har ingen planer om at tage en kandidat:

”Jeg har aldrig nogensinde følt, at jeg har manglet noget sammenlignet med mine kollegaer, som har en kandidatuddannelse. De seneste 2 år på arbejdsmarkedet har givet mig meget mere erfaring, læring, netværk og viden end de 3 år på bacheloren. Jeg udvikler mig hele tiden, og jeg ser på fremtiden med stjerner i øjnene, også selvom den ikke står på mere uddannelse. For jeg er sikker på, at den erfaring og det netværk, jeg danner mig i mit job, kan få mig så langt, jeg gerne vil”.

 

Vær dedikeret i det, du gør

Hun understreger vigtigheden af under sit studie at engagere sig i sit studiejob eller frivilligt arbejde.

Mine studiejobs og involvering i frivilligt arbejde har lært mig meget, og jeg er sikker på, at min dedikation hertil har været med til at få mig til det sted, jeg er i dag.

Ann Rishøj Jensen

"Jeg har aldrig tænkt, det her er ”bare” et studiejob eller ”bare” et frivilligt arbejde. Jeg har arbejdet dedikeret, og det har givet mig værdifulde kompetencer og erfaringer, som jeg har taget med mig i mit fuldtidsjob”.

Hvis du overvejer at søge job efter bacheloren, har hun ét råd, der hjalp hende: At have kandidaten i baghånden, så hun kunne have ro i maven.

”Hold dine muligheder åbne. Medmindre du bare overhovedet ikke gider at læse en kandidat, så søg ind på én eller flere. Det hjalp mig med at tage den med ro. Jeg tænkte: "Hvis jeg ikke finder et job, så læser jeg bare videre. Jeg har ikke travlt, og der vil helt sikkert være noget godt i vente til mig senere"”.