Inspirationshistorie
Fra gymnasielærer til e-læringsspecialist
Lagt online: 14.09.2018
Inspirationshistorie
Fra gymnasielærer til e-læringsspecialist
Lagt online: 14.09.2018
Martin Cholewa Jørgensen
Inspirationshistorie
Lagt online: 14.09.2018
Inspirationshistorie
Lagt online: 14.09.2018
Om Martin Cholewa Jørgensen
Martins drøm om at blive gymnasielærer begyndte allerede på 3. semester:
Hans interesse for formidling fyldte meget. I sin fritid arbejdede han som mentor og hjælpelærer, og han var også formand for Gymnasielærerforeningen på AAU, som han selv var med til at stifte. ”Derudover skrev jeg også semesterprojekter om undervisning og gymnasiet. Jeg tænkte over, at det kunne øge min employability, men jeg arbejdede overvejende med emnerne, fordi jeg fandt dem interessante”.
Da Martin blev færdig med sin bachelor, holdt han pause fra studierne og ledte efter job som gymnasielærer.
”Dengang var vilkårene bedre for at opnå ansættelse i gymnasieskolen. Efterspørgslen var simpelthen langt større, end den er nu. Derudover var jeg heldig at have netop de fag, som gymnasierne søgte. Jeg sendte over 35 jobansøgninger, opfordrede og uopfordrede, ud til gymnasier over hele landet, og blev kaldt til tre samtaler. Haderslev Katedralskole kunne tilbyde mig fuldtid og gav klart det bedste indtryk som arbejdsplads, så det sagde jeg ja tak til”.
Martin arbejdede i Haderslev i et år og var begejstret for arbejdet: ”På Haderslev Katedralskole var det fantastisk!”
Efter et år vendte han tilbage til AAU og begyndte på sin kandidat, og det sidste år af sin studietid fik han job som timelærer på Tradium ved siden af studierne.
”I løbet af de par år, der var gået, siden jeg stoppede på Haderslev Katedralskole, kunne jeg godt mærke, at sektoren havde rykket sig gevaldigt. Det var både noget, jeg selv oplevede i mit nye timelærerjob, og jeg hørte det også fra mit store private og professionelle netværk i sektoren. Jeg kunne ikke se mig selv i jobbet mere. Ressourcerne var i min optik blevet så knappe, at jeg ikke kunne løfte kerneopgaven på tilfredsstillende vis”.
"Jeg havde fokuseret så meget på gymnasiet, at det var svært at indrømme over for mig selv og mine omgivelser, at jeg ikke kunne se mig selv i den branche lige nu. Det sagt, så har jeg en kæmpe respekt for de undervisere i gymnasieskolen, som lige nu tager en tørn for eleverne og kursisterne på trods af svære rammebetingelser".
Da Martin afsluttede sine studier og begyndte at søge job, blev han heldigvis hurtigt klar over, at der var mange andre spændende job, som også passede til ham. Han brugte sin a-kasse meget under forløbet: ”Magistrenes A-kasse hjalp til med processen. Deres karrierevejledere er rigtig dygtige og hjælpsomme”.
Under jobsøgningen blev han mere afklaret, og han havde mange kompetencer fra sin gymnasielæreruddannelse og -job, som var nyttige i forhold til andre job. Et af de jobopslag, han faldt over, var som e-læringsspecialist ved Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse. Det søgte han – og fik.
”Jeg trives godt i mit nye job. Jeg har gode kollegaer og arbejder med noget, jeg finder spændende og lærer noget nyt næsten hver dag".
”Jeg savner gymnasiet på mange punkter. Jeg savner eleverne, at undervise og mine fag. Men der er bestemt også mange ting, jeg ikke savner. Arbejdstempoet, arbejdstiderne, rammebetingelserne for min undervisning mv. ”.
Selvom Martin ikke har lyst til at arbejde i gymnasiet lige nu, afviser han ikke, at han en dag vender tilbage til gymnasielærerjobbet. Det vigtigste for ham er at arbejde sammen med nogle gode kollegaer om noget, han finder spændende og meningsfuldt.
I sit nye job uden for gymnasiet kan Martin både anvende kompetencer fra studiet og fra gymnasiet.
”Mine pædagogiske og didaktiske kompetencer fra studiet og min tid som gymnasielærer bruger jeg hver dag, når jeg arbejder med e-læring og blended learning. Alt det læringsteoretiske fra studiet giver mig en ballast, som jeg kan anvende sammen med mine egne praksiserfaringer som underviser – fx i forhold til processen som omhandler at udvælge læringsindhold, som egner sig bedst til hhv. e-læring eller tilstedeværelsesundervisning i et blended learning-forløb samt sammensætningen af disse. Denne type opgave er præcis den samme, som når jeg lavede flipped classroom som gymnasielærer. Her kan jeg også anvende den problembaserede læring fra AAU, fordi tilstedeværelsesundervisningen i et blended learning forløb ofte er problembaseret”.
Martins råd til dig, der overvejer jobbet som gymnasielærer er:
1.
Gå efter drømmen, men overvej tidshorisonten og sælg ikke dig selv for billigt. Der er både mange om buddet, når det kommer til gymnasielærerjob, og der er svære arbejdsvilkår pt. Det stiller særligt nyuddannede under pres.
2.
Når man tænker drømmejob, skal man nok tænke mere i fagområder og work-life balance end bestemte stillingsbetegnelser som fx gymnasielærer. Derudover skal man ikke være bange for at prøve nogle forskellige job af – det værste, der kan ske, er jo, at man må sige op. Der er heldigvis mange spændende job derude, som man så kan søge. Dette kræver selvfølgelig, at man ikke spænder sin privatøkonomi så hårdt for, at man ikke tør eller kan dette.
3.
Overvej at søge andre job lige nu, og hold øje med gymnasieskolen imens. Man bliver ikke en dårligere gymnasielærer af at have anvendt sine fag i andre job, før man skal undervise i dem, tværtimod.