Eksamens­forberedelse

Mange studerende er i tvivl om, hvordan de bør gribe en eksamenssituationen an både før, under og efter. Her kan du læse, se og høre om, hvordan du kan gøre eksamensperioden mere gnidningsfri og overskuelig.

Arbejd med din eksamensnervøsitet

Eksamens­forberedelse

Mange studerende er i tvivl om, hvordan de bør gribe en eksamenssituationen an både før, under og efter. Her kan du læse, se og høre om, hvordan du kan gøre eksamensperioden mere gnidningsfri og overskuelig.

Arbejd med din eksamensnervøsitet

Råd til din eksamensforberedelse

5 forskningsbaserede råd til at lære dit pensum: 

2.

Sørg for at læse til eksamen hele semestret. Det er mere hensigtsmæssigt for hjernen at få viden ind gradvist over en længere periode.

1.

Læs til eksamen i samme omgivelser, som eksamen skal foregå i. Det er nemmere at genkalde sig noget, når du har lært det i samme omgivelser, som det skal bruges i.

3.

Hold oplæg. Når du skal forklare din viden til andre, opdager du nemmere evt. huller og usikkerheder i din argumentation og forklaringer.

5.

Få din nattesøvn. Søvn er afgørende for hukommelsen, da hjernen laver memory consolidation, når du sover. Her frasorterer hjernen unødvendig information og associerer det nye til eksisterende viden.

4.

Tag en ”morfar”. En lille lur på 20-30 min. om eftermiddagen kan hjælpe den indlæring, du havde forud for luren.

De 5 råd kommer fra Thomas Alrik Sørensen, lektor i neuropsykologi og leder af Centre for Cognitive Neuroscience på Aalborg Universitet, og Poul Jennum, overlæge ved Dansk Center for Søvnmedicin og klinisk professor i neurofysiologi på Københavns Universitet.

Hør vores gode råd

Emilie, studerende på AAU, fortæller om personlige erfaringer med eksamenshåndtering. Der er masser af god viden at hente, som kan hjælpe dig med at blive mere afslappet både før, under, og efter dine eksamener.

Podcast om eksamenshåndtering

Arrangementer om eksamen