Spring til indhold
Forside

Nyhed

Headhunterens tips til din LinkedIn

LinkedIn er ikke relevant for studerende, tænker du måske. Men headhunter Trine Sangill bruger ofte platformen til at rekruttere – og endda også nogle gange til at finde studerende til studiejob eller praktik. Derfor er hendes råd til dig at komme i gang på LinkedIn nu. Men hvordan kan du så blive fundet på LinkedIn? Trine deler sine bedste tips her.

Nyhed

Headhunterens tips til din LinkedIn

LinkedIn er ikke relevant for studerende, tænker du måske. Men headhunter Trine Sangill bruger ofte platformen til at rekruttere – og endda også nogle gange til at finde studerende til studiejob eller praktik. Derfor er hendes råd til dig at komme i gang på LinkedIn nu. Men hvordan kan du så blive fundet på LinkedIn? Trine deler sine bedste tips her.

Om Trine Sangill og jobbet som headhunter

Trine er indehaver og konsulent hos Human Talent.

Hendes arbejde består i at hjælpe virksomheder med at rekruttere nye medarbejdere. Hun rekrutterer både til det offentlige og til det private, og det er forskellige profiler; fra økonomi, salg og marketing til specialiserede ingeniør- eller it-profiler.

Det kan foregå på 2 måder:
   1. Selection, hvor kandidaterne selv søger et opslået job.
   2. Search, hvor hun opsøger og headhunter kandidater.

Hun har desuden specialiseret sig inden for karriererådgivning, og har især fokus på jobsamtalen, som hun både har skrevet en bog om, ”Jobbet er DIT”, og lavet en podcast om: KarriereSpot.

Begynd på LinkedIn, inden du får brug for det

Som headhunter er LinkedIn et vigtigt redskab for Trine. Hun bruger det både til at søge efter erfarne, nyuddannede og studerende. Derfor anbefaler hun altid studerende at begynde at bruge LinkedIn til at vedligeholde og udbygge deres netværk, og dele og få viden – allerede mens de studerer:

”Man tænker ofte kun netværk, når man selv har brug for det, men man skal have optakten til det."

Det er rigtig vigtigt, at man kommer i gang, før man har brug for hjælp – og at man selv er med til at hjælpe andre. Det er det, netværk handler om.

Trine Sangill, indehaver og konsulent hos Human Talent

De 3 ting, recruiterne kan se om dig i en søgning

”Når du bliver søgt frem, kan jeg se dit billede, dit navn og din overskrift. Sørg for, at din overskrift fortæller noget om det, du gerne vil og kan bidrage med. For så kan det være, at jeg klikker på dig”.

Når Trine laver en søgning på LinkedIn, kommer hendes søgeord frem på listen over LinkedIn-profiler:

”Dvs. at jeg kan se, hvor mange af de søgeord, jeg har brugt, der står hos dig. Hvis du fx kan noget med C++ eller Java, så skal du selvfølgelig få skrevet de ting på, for det er sådan nogle ting, man søger på. Det er hele profilen, søgningen bliver lavet på, så når jeg klikker mig ind på din profil, er mine søgeord highlightet.”

Trine fortæller, at for at du kan blive søgt frem, handler det om at have udfyldt så meget af din profil som muligt, og det siges, at hvis du har over 300 connections, fremhæver algoritmerne dig. Du kan sagtens blive søgt frem uden, men det øger dine chancer.

Når du har en veludfyldt profil og flere connections, så ryger du højere op i søgekriterierne. Algoritmerne finder dig mere interessant.

Trine Sangill, indehaver og konsulent hos Human Talent

Fokusér på interesser, motivation og fritidsjob, hvis du ikke har så meget erfaring

For studerende uden så meget erfaring anbefaler Trine at udfylde LinkedIn-profilen grundigt:

”Som studerende skal du tænke over, hvordan du kan adskille dig fra de andre, og det kan du ved de ekstra ting, du gør, fx dit fritidsjob, semesterprojekter og dit frivillige arbejde. Inkludér det, som er relevant, og fokusér på det, du interesserer dig for. På den måde kan du gøre din profil skarpere. Det skal være tydeligt, hvem du er. Det er de ekstra informationer, der gør det.”

Trine fortæller, at hun fx har søgt kandidater til stillinger hos en virksomhed med speciale inden for landbrugsmaskiner. Her har de profiler, der har fanget hendes opmærksomhed, vist på deres LinkedIn-profiler, at de fx er vokset op på et landbrug eller har kendskab til landbrugsmaskiner. Det betyder nemlig, at de har domænekendskab, og dermed har nogle fordele frem for andre kandidater.

”Jeg hører mange studerende sige ’Mit fritidsjob er da ikke vigtigt,’ men jo! Det er det! Hvis jeg skal vurdere dig på en uddannelse, som alle mulige andre har, så har jeg brug for at se, hvad du ellers har. Hvis du har arbejdet hos Føtex, har du haft kundekontakt, og du ved noget om service og kommunikation. Så alt er vigtigt at få med.”

Der er mange, der gerne vil være så brede som muligt, for så holder de mange muligheder åbne – men det kan faktisk også gøre, at de ikke bliver valgt. Det handler om at være målrettet, så du har en mere tydelig profil.

Trine Sangill, indehaver og konsulent hos Human Talent

Vær proaktiv – og svar hurtigt!

Trine lægger stor vægt på at være aktiv på LinkedIn, fx ved at følge de virksomheder, du gerne vil ind hos – måske bliver du den første, der ser et job eller en udvikling, der gør det aktuelt at søge uopfordret. Når hun searcher, fortæller hun, at hun ofte ser på, hvilke virksomheder folk følger, og her er det et kæmpe plus, hvis du følger den virksomhed, hun searcher for.

”Det er også vigtigt at like og kommentere andres opslag. Hvis én af dine medstuderende har lavet et opslag, så like det og giv det lidt god vind. Når du kommenterer, vil dit netværk blive opmærksom på dig. Det handler om at være top of mind – ellers bliver du hurtigt glemt.”

Trine fortæller om én, der skrev tillykke på hendes fødselsdag, hvilket førte til en samtale, som fik Trine til at tænke på, at vedkommende måske kunne passe til en stilling, hun snart skulle besætte.

Det er de små tilfældigheder, der gør en forskel nogle gange, og der skal du bare være aktiv. Gør noget, de andre ikke gør.

Trine Sangill, indehaver og konsulent hos Human Talent

”Du skal være, hvor mulighederne er og være hurtig til at reagere. Det er det, der gør, at du får en mulighed frem for en anden; at du er lidt vaks ved havelågen. Så husk at sætte din profil op, så du får en notifikation, og kan svare hurtigt.”

Trines 5 tips til din LinkedIn-profil

”Skriv ikke for lidt – skriv ikke for meget, og pas på, at det ikke bliver for nørdet og teksttungt," siger Trine. "Profilen skal være udfyldt med alt. Erhvervserfaring, uddannelse, frivilligt arbejde."

"Du kan gå ind og få inspiration fra andre – hvornår er en profil god, og hvad kan du adaptere til din egen profil?”

Hun fremhæver her 5 vigtige sektioner, du kan udnytte til din fordel:

  1. 1

    Overskriften

    I overskriften er det en god idé at bruge de søgeord, du gerne vil findes på.
    ”Det er vigtigt, at du er specifik og fagligt orienteret. Fx skal du ikke skrive ’jobsøgende’, ’kreativ’ eller ’fleksibel’ – det fortæller mig intet.”

  2. 2

    Billedet

    ”Billedet er sindssygt vigtigt! Det går stærkt, når man sidder og kigger en masse profiler igennem. Billedet skal afspejle det fag, du skal bidrage i, og man skal se, hvem du er.”
    Trine råder dig til ikke fravælge at have et billede; ikke at have et utydeligt billede; at billedet ikke er i en underlig situation; og ikke at have et billede, hvor du har hovedet på skrå – det signalerer usikkerhed.

  3. 3

    Om

    Trine anbefaler at bruge ”Om”-sektionen til at fremhæve de ting, du interesserer dig for og kan bidrage med. Det kan være her, virksomheden ser et godt match mellem det, du interesser dig for og det, de laver.
    ”Skriv noget, der afspejler dig og den retning, du gerne vil i.”

  4. 4

    Erfaringer

    Trine understreger, at det er vigtigt at uddybe sine erfaringer:
    ”Hvis ikke du har skrevet noget om det, kan man ikke bruge det til noget, for så bliver det op til modtageren at tolke det. Du skal huske på, at dem, der rekrutterer, er i deres eget behov. Du skal sætte dig ind i, hvad de har behov for.”
    Under erfaringer har du mulighed for at skrive kompetencer på. Her anbefaler Trine, at du skal skrive de vigtigste, som du gerne vil findes på.

  5. 5

    Anbefalinger

    Hun opfordrer også til at bruge muligheden for anbefalinger på LinkedIn:
    ”Hvis du kan få nogen til at lave anbefalinger, så gør det endelig! Giv også selv nogle. Det er et vigtigt budskab, at du skal huske at give – tænk ikke kun på dit eget behov.”