Spring til indhold
Forside

Nyhed

De 3 mest oplagte måder at søge praktik, studiejob eller job

Lagt online: 08.11.2022

Jobopslag, LinkedIn og netværk. Det er de 3 mest anvendte rekrutteringskanaler i 2022, viser Ballisagers rekrutteringsanalyse, og det er virkelig god viden at gå ud fra, når du søger job og praktik. Karrierevejlederne guider dig her og kommer med konkrete idéer til, hvordan du kommer videre.

Nyhed

De 3 mest oplagte måder at søge praktik, studiejob eller job

Lagt online: 08.11.2022

Jobopslag, LinkedIn og netværk. Det er de 3 mest anvendte rekrutteringskanaler i 2022, viser Ballisagers rekrutteringsanalyse, og det er virkelig god viden at gå ud fra, når du søger job og praktik. Karrierevejlederne guider dig her og kommer med konkrete idéer til, hvordan du kommer videre.

En klar nr. 1

83 % bruger opslåede stillinger. Det er et tal, der er vokset gradvist gennem årene, hvor rekrutteringsanalysen er foretaget. Det kan være et udtryk for, at de sociale medier har gjort det lettere for de fleste virksomheder at “opslå” jobbet og få det delt med potentielle ansøgere.

Det er derfor en klar anbefaling, at du:

  • Opretter dig i fx AAU Jobbank og får de jobopslag tilsendt, som passer til dig og det, du søger.
  • Bruger tid på at sætte dig ind i jobopslaget og målrette din ansøgning og cv efter det.

 

LinkedIn stormer frem

Det professionelle sociale netværk LinkedIn er på 10 år gået fra 10 % til 59 % i rekrutteringsanalysen – og har undervejs overhalet det fysiske netværk. Det er derfor et oplagt sted for dig at være – også selvom du ikke er færdiguddannet endnu. Karrierevejlederne på AAU anbefaler, at du opretter en profil, mens du er studerende, så du allerede dér kan få gavn af LinkedIn.

De 3 mest anvendte rekrutteringskanaler er opslåede stillinger (83 %), LinkedIn (59 %) og netværk (57 %).

Store og små – private og offentlige

Der er også nogle klare forskelle på, hvilke rekrutteringskanaler, de forskellige typer virksomheder bruger. Det kan måske være god viden, hvis du går efter en bestemt type arbejdsplads:

  • Små private virksomheder rekrutterer generelt ret spontant. De bruger tit netværk og Facebook og har markant færre jobopslag.
  • De store private virksomheder er flittige med alle kanaler.
  • De offentlige arbejdsgivere bruger primært opslåede stillinger – og det skal de jo. Men vær opmærksom på, at kravet om stillingsopslag i det offentlige ikke forbyder dem at netværke.

Kom i gang med de 3 mest anvendte rekrutteringskanaler

Kilde: Ballisagers rekrutteringsanalyse 2022

Denne artikel er baseret på konsulenthuset ballisagers årlige rekrutteringsanalyse, der undersøger danske virksomheders rekrutteringsproces, holdninger og præferencer. 1002 virksomheder har besvaret spørgeskemaet i 2022. Se hele ballisagers rekrutteringsanalyse og dens datagrundlag.