Spring til indhold
Forside

Nyhed

Studiemiljødagen 2024 i Aalborg: Se billederne her

Lagt online: 06.05.2024

Trivsel er fundamentet for et godt studieliv, så temaet for den årlige Studiemiljødag i Aalborg var i år fællesskaber i studielivet. Studerende på tværs af uddannelser og semestre var samlet til arrangementet i Create.

Nyhed

Studiemiljødagen 2024 i Aalborg: Se billederne her

Lagt online: 06.05.2024

Trivsel er fundamentet for et godt studieliv, så temaet for den årlige Studiemiljødag i Aalborg var i år fællesskaber i studielivet. Studerende på tværs af uddannelser og semestre var samlet til arrangementet i Create.

Af Lea Laursen Pasgaard og Signe Tørnqvist Halvorsen, AAU Kommunikation og Public Affairs
Fotos: Malte Rüsz Møller Wyrtz og Iben Skov Bertelsen

Studerende på tværs af uddannelser og semestre var torsdag den 25. april samlet i Create til den årlige Studiemiljødag, som universitetets Studiemiljøråd står i spidsen for. Årets tema var fællesskaber i studielivet, og dagen bød på både oplæg, workshops og debat. Afslutningsvis var der brætspilshygge og pizza til de sultne – samt mulighed for at få en snak med forskellige studenterforeninger på AAU.

Prorektor og forperson for Studiemiljørådet Anne Marie Kanstrup stod for arrangementets åbningstale. Heri understregede hun, at et godt studiemiljø ikke bare er et nice to have-supplement for det gode studieliv. Det er kernen af det, vi gør på AAU:

”Det er det, vi gerne vil være kendt for. Det er, hvad AAU-studerende er kendt for. I mestrer samarbejdets kunst. At kunne arbejde sammen som en gruppe er en afgørende forudsætning på mange arbejdspladser. Det er sjældent den individuelle præstation, men holdindsatsen, der er nøglen til succes", lød det fra prorektor.

Fællesskabet var også et centralt tema hos studerende Daniel Sejr Vitagliano. Han er næstforperson i Studiemiljørådet og holdt også en kort tale for de fremmødte studerende. Den handlede blandt andet om, at livet som studerende kan være både meningsfuldt og udfordrende. Deadlines, eksamener og et tungt pensum kan lægge et enormt pres på den enkelte studerende:

”Din endelige karakter, dit afsluttende diplom – det er dit og dit alene. Men samtidig er læring, og det gælder især her på AAU, en holdindsats. Vi er sammen i det her – næsten til det allersidste. At være en del af en studiegruppe, et lærende fællesskab, et socialt fællesskab kan være svært, men det er meningsfuldt. Derfor er en dag som denne så vigtig,” lød det fra Daniel Sejr Vitagliano.

Efter åbningstalerne skød psykolog Johann Daustrand fra Studenterrådgivningen dagen i gang med et oplæg, der nuancerede den gængse fællesskabsforståelse; herunder hvilke forventninger der kan være til fællesskabet, hvad fællesskabet skal kunne for de studerende, og hvad studerende skal kunne i det.

Efter plenumdelen gik deltagerne ud i tre forskellige workshops. I workshop 1, som blev afholdt af psykolog Johann Daustrand fra Studenterrådgivningen, blev de studerende præsenteret for en række tilgange til at kunne navigere det sociale studieliv. Deltagerne fik bl.a. viden om forskellige behov for at træde ind i fællesskaber og personlige redskaber til at kunne gøre det på forskellige måder.

Workshop 2 blev afholdt af Nikoline Sander Jensen, kandidat fra Industriel Design og videnskabelig assistent, og Christian Tollestrup, lektor, sektionsleder og uddannelsesansvarlig på Industriel Design. De var inviteret til at give deltagerne værktøjer til at sætte scenen for et godt og givende samarbejde, afstemme forventninger og ikke mindst tage fat på de svære samtaler, der kan opstå i projektarbejdet.

I workshop 3 var temaet kulturel bevidsthed. Her fik deltagerne indsigt i de generelle kulturelle forskelle, der spiller en rolle i tværkulturelt samarbejde samt konkrete værktøjer til at forbedre det tværkulturelle gruppearbejde. Chanette Hemdrup Jakobsen fra International Office på AAU afholdt workshoppen.

Det formelle program blev rundet af med en paneldebat, som bestod af tre studerende og de tre workshopholdere. Med udgangspunkt i deltagernes indsendte spørgsmål, kom panelet bl.a. med deres bedste råd til, hvordan studerende kommer ind i fællesskaber, og hvordan vi i sammen hjælper og omfavner de studerende, der står udenfor fællesskabet.

Arrangementets allersidste punkt var brætspil, pizza og popcorn – samt mulighed for at få sig en snak med en række af AAU’s studenterforeninger.

Evaluering af Studiemiljødagen

Den udsendte evaluering viste, at 83% var tilfredse eller meget tilfredse med dagen. Derudover fik de tre workshops gode evalueringer. Der kom blandt andet følgende kommentarer til de tre workshops:

”Det var rart at møde andre der havde det som mig, og kunne snakke forholdsvist frit med dem. 
Desuden gav det mig en masse værktøjer til gruppearbejdet og gjorde mig mere tryg og måske også åben overfor min gruppe. Desuden gav det også noget indsigt i det med at alle beslutninger i en gruppe er kompromisser. Desuden synes jeg personligt, at det var meget betryggende og med til at give mig ro med oversigten over typer af fællesskaber, hvor det blev gjort klart for en, at der er typer af fællesskaber, hvor man ikke altid behøver at være med i alt, og kan trække sig og være med alt efter ens tid og overskud”. (deltager, workshop 1)

”Dejligt med nogle konkrete råd og tips til samarbejde. Foredragsholderens engagement skiller sig især ud på en positiv måde. Det var forfriskende at høre råd på en meget mere konkret måde, end jeg normalt hører på mit studie (hvor tingene ofte bliver pakket ind i vat og alt er op til fortolkning)”. (deltager, workshop 2)

”Jeg kunne rigtigt godt lide den måde Christian og Nikoline afviklede workshoppen på. Inviterede til dialog. Derudover var det enormt indholdsrigt og givende. Jeg går derfra med redskaber jeg vil bruge i mit projektarbejde med min nuværende og fremtidige grupper, samt nogle forslag til mit studies studienævn for at øge interaktionen på tværs af semestre”. (deltager, workshop 2)

"It was a very dynamic presentation with very nice fun games that did not force us to reflect on the learnings but instead showed us directly possible cultural differences and conflicts to get us thinking.” (deltager, workshop 3)

Du kan læse mere om Studiemiljødage på AAU her.