ForsideStudieliv og trivsel

Kom godt i gang på AAU

Der er meget nyt at forholde sig til, når man starter som studerende på universitetet. For at hjælpe dig godt på vej med din nye rolle som studerende har vi her samlet gode råd og nyttig viden til dig.

Kom godt i gang på AAU

thumbnail

Fra gymnasiet til universitetet

Gode råd til hvordan du som ny studerende forholder dig til overgangen fra elev til studerende.

Fra gymnasiet til universitetet

Overgangen fra gymnasiet til universitetet

Prioriter dig selv og din fritid

Har du spørgsmål eller er du i tvivl?

Det er helt naturligt, hvis du undrer dig eller er i tvivl i løbet af studiestarten. Nogle spørgsmål kan du måske finde svar på inden for kort tid, mens andre er sværere at få afklaret. Når det er tilfældet, så husk på, at det er okay at være i tvivl og have spørgsmål, og mind dig selv om, at du måske ikke nødvendigvis behøver eller kan få afklaret din undren eller tvivl lige nu.

Livet er fuldt af spørgsmål

Livet er fuldt af spørgsmål

Fem fif til din studietid

Bevar overblikket

Find sammenhæng i dine kurser frem for at løse enkelte opgaver isoleret - du opnår tværfaglighed ved at anvende din opnåede viden på tværs af kurser.
    Måden hvorpå du studerer, kan også påvirke dit overblik. Du kan med fordel derfor prøve forskellige studieteknikker af, så du finder den, der passer til dig og din indlæringsstil. Læs mere om, hvordan du kan finde netop din arbejdsform.

Fokusér på din udvikling

Dine evner er dynamiske og udvikler sig hele tiden - fokusér på det, der lykkes. Vi anbefaler, at du ikke måler din udvikling på karakterer alene, men på den viden, du har tilegnet dig.

Tag ved lære af dine fejl

Fejl er den bedste måde at lære nye ting på - se dem som konstruktiv feedback og tænk positivt og overvej, hvordan du kan bruge dine fejl som en del af din udvikling.

Udfordr dig selv

Undersøg et emne eller et område, som du finder spændende - hvis du vil udfordre dig selv, kan du prøve at undersøge noget, som ikke nødvendigvis forventes af dig - vær nysgerrig.

Brug dine medstuderende

Gå i dialog med andre om din tvivl og spørgsmål - dine medstuderende er dine sparringspartnere og ikke dine konkurrenter.