Spring til indhold
Forside

Nyhed

Studerende sang, strikkede og lavede snobrød til Studiemiljødag 2025

Lagt online: 07.05.2025

Tegneworkshop, snobrød over bål, fællessang og flow yoga var nogle af de mange aktiviteter, som fyldte CREATE i Aalborg til Studiemiljødag 2025. Se billeder og hør en række studerendes oplevelser fra dagen.

Nyhed

Studerende sang, strikkede og lavede snobrød til Studiemiljødag 2025

Lagt online: 07.05.2025

Tegneworkshop, snobrød over bål, fællessang og flow yoga var nogle af de mange aktiviteter, som fyldte CREATE i Aalborg til Studiemiljødag 2025. Se billeder og hør en række studerendes oplevelser fra dagen.

Af Matilde Albrektsen, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Anders Fast Nielsen

Temaet for årets Studiemiljødag på AAU var pusterum og plads til sunde pauser, hvilket må siges at være populært hos de studerende, da de 249 gratis billetter var revet væk.

Dagen begyndte med et oplæg fra studie- og trivselsvejleder Lars Holm Olsen, som handlede om at finde balance mellem studiebøger og pauser. Oplægget havde særligt fokus på, at pauser er nødvendige og med til at forbedre studietrivslen hos de studerende.

Ud over oplæg bestod dagen af en lang række workshops om alt fra zero waste cooking og yoga til musik, bål og strik. Nogle studerende kom med et formål om at opnå nye færdigheder til bedre studietrivsel, mens andre var der for at tilbringe en hyggelig eftermiddag med deres medstuderende.

Hør studerendes oplevelser fra studiemiljødagen

Maria Bjørk Bols Skaftadóttir, Arkitektur og Design, 4. semester og Joanna Lilly Juncher, Sundhedsteknologi, 2. semester

Alesiya Antony Joseph, Urban Planning and Management, 2. år

Frederik Bredtoft Boel Jepsen, Computerteknologi, 4. semester

Julie Kristine Moeslund Kristensen, Maskiningeniør, 2. semester

Maria Bjørk Bols Skaftadóttir, Arkitektur og Design, 4. semester og Joanna Lilly Juncher, Sundhedsteknologi, 2. semester

Hvorfor deltager I i studiemiljødagen?

Maria Bjørk Bols Skaftadóttir: Jeg deltager for at få nogle redskaber til, hvad der kan hjælpe mig med at få lidt ro i min hverdag. Jeg er heller ikke så god til selv at planlægge og manage min tid ordentligt, så jeg tager nogle pauser.

Hvilke redskaber tager I med fra i dag?

Maria Bjørk Bols Skaftadóttir: Vi har kun været på én workshop, så det er lidt svært at sige. Men en grounding-teknik, som vi lærte, det gør rigtig meget for mig lige at kunne trække vejret, og få tankerne på noget helt andet.

Joanna Lilly Juncher: Vi arbejder jo rigtig meget med projektarbejde, så jeg tænkte også, at jeg vil tvinge min gruppe til at synge fællessang, fordi det er dét, vi lige har gjort, og vi er en meget social gruppe, så det er måske også godt for os.

Hvad gør I for at forbedre jeres egen studietrivsel?

Joanna Lilly Juncher: Jeg vil prøve at tage tingene et skridt ad gangen, og tager det som det kommer i stedet for at tænke fem måneder frem. Det er også først lige gået op for mig, at jeg har projektaflevering om en måned, men det kommer til at gå fint, fordi man tager det bare som det kommer, og så får man løst det.

 

Alesiya Antony Joseph, Urban Planning and Management, 2. år

Hvorfor deltager du i studiemiljødagen?

Alesiya Antony Joseph: Fordi det er et interessant emne, hvordan man tager pauser fra studierne og semesterprojektet, som jeg også er stresset over. Ikke kun mig, men også mine medstuderende.

Hvad har det bedste været indtil videre?

Alesiya Antony Joseph: Jeg har virkelig haft det sjovt. Jeg har deltaget i dans, yoga og en tegneworkshop. Dans er min passion, så jeg nød at danse og tegne.

Hvilke redskaber tager du med fra i dag?

Alesiya Antony Joseph: Jeg lærte fra oplægget, vi havde i begyndelsen, hvordan man planlægger og skemalægger sit studie og balancerer det med positive pauser, og hvordan det kan være produktivt.

Hvad gør du for at forbedre din egen studietrivsel?

Alesiya Antony Joseph: Jeg tegner eller danser, og de ting kunne man gøre her med mange andre mennesker, hvilket er anderledes end at gøre det alene, så det var virkelig sjovt.

thumbnail

Alesiya Antony Joseph

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet:

Alesiya Antony Joseph

Frederik Bredtoft Boel Jepsen, Computerteknologi, 4. semester

Hvilke redskaber tager du med fra i dag?

Frederik Bredtoft Boel Jepsen: Mange af rådene har jeg hørt før. Men én ting jeg i hvert fald har taget med mig, er at have et overblik over ens opgaver, og så have et Excel-ark med det. Så når man skal forberede sig til eksamen, så er du sikker på hvilke opgaver, du har lært tidligere, og om du har løst dem, eller om du skal spørge nogen om hjælp, det gør det lidt mere overskueligt.

 

Julie Kristine Moeslund Kristensen, Maskiningeniør, 2. semester

Hvilke redskaber tager du med fra i dag?

Julie Kristine Moeslund Kristensen: Jeg vil helt klart tage det med, at man planlægger sine overspringshandlinger, så man har tid til dem.

Hvad gør du for at forbedre din egen studietrivsel?

Julie Kristine Moeslund Kristensen: Vi forsøger at indlægge pauser i studiegruppen, så vi husker det.

thumbnail

Julie Kristine Moeslund Kristensen

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet:

Julie Kristine Moeslund Kristensen

Melanie Neitzel, Sociologi, 4. semester  

Hvilke redskaber tager du med fra i dag?

Melanie Neitzel: Jeg vil helt klart tænke over alt det, han (Lars Holm Olsen) sagde. Måske især det med, at man skal huske, at det er okay at lave overspringshandlinger. Og måske du ikke skal kalde det for overspringshandlinger, fordi du skal huske, at du skal lade op til dit studie.

Hvad gør du for at forbedre din egen studietrivsel?

Melanie Neitzel: Jeg husker rigtig meget det her med at gå ud og hygge med mine veninder. For eksempel som i dag. Og så mødes vi også nogle gange, vi har f.eks. holdt Galentines Day og sådan noget på studiet. Nu er jeg fra Sønderborg, så det er helt nye venner, jeg har fået her på Aalborg Universitet.