
Læring og Forandringsprocesser (København) - Lukket for optag
Kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser i København er lukket for optag fra september 2025.

Et krævende fuldtidsstudium
Læring og Forandringsprocesser er et krævende fuldtidsstudium, der forudsætter en betydelig grad af fremmøde på universitetet. Uddannelsen bør derfor ikke kombineres med erhvervsarbejde på fuld tid.
Et dynamisk og tværfagligt studiemiljø
Det er et særkende for uddannelsen, at de studerende kommer med mange forskellige baggrunde såvel uddannelses- som erhvervsmæssigt. Den faglige spændvidde på holdet er med til at kvalificere diskussioner og projektarbejde og bidrager til et dynamisk og tværfagligt studiemiljø. Du får nye vinkler på den faglighed, du selv kommer med, og du bidrager til en meget værdifuld erfaringsudveksling, der styrker opbygningen af nye kompetencer hos dig selv og dine holdkammerater.
En praksis- og erhvervsrettet uddannelse
Læring og Forandringsprocesser er meget praksis- og erhvervsrettet. I løbet af uddannelsen skal der udarbejdes projekter, der tager udgangspunkt i en konkret problemstilling i en virksomhed eller organisation. Du får erfaring med at tilrettelægge og evaluere læring og forandringsprocesser i praksis, og du kommer til at opleve forskellige roller, udfordringer, krav mm. 'på egen krop'.
Mia Esther Andersen har udviklet musikkonceptet 'Local Nights'
Mia har som led i et studieprojekt videreudviklet musikkonceptet Local Nights. Her får unge drenge og piger erfaring i arbejdet med lys, lyd og scene i praksis. Mia fortæller i videoen om projektet, der bl.a. handlede om at skabe en ramme så unge musiktalenter og frivillige scenefolk fik mulighed for at få koncerterfaring.
Fagligt indhold
De mennesker, som du vil komme til at studere sammen med på Læring og Forandringsprocesser, har mange forskellige uddannelsesmæssige profiler. Det er med til at skabe et tværfagligt studiemiljø, der medvirker til at åbne din horisont og tilbyde dig perspektiver, som rækker udover og ind i din egen faglighed.
Job & karriere
Som færdiguddannet kandidat vil du have en solid pædagogisk-læringsmæssig kompetenceprofil og samtidig en unik fagspecifik profil, der naturligvis afhænger af din bachelorbaggrund.
Uddannelsen giver dig kompetencer til at arbejde med uddannelses- og udviklingsprocesser i mange forskellige sammenhænge.
Følgende jobfunktioner er blandt de hyppige:
- udviklingskonsulent
- underviser
- projektleder
- evalueringskonsulent
- personalekonsulent /HR medarbejder
- uddannelseskonsulent
- proceskonsulent / organisatorisk konsulent
- læremiddelproducent mv.
Fremtiden kalder på læring og forandring
Uddannelse, læring og kompetenceudvikling er centrale nøgleord, når man taler om organisationers og medarbejderes muligheder for at omstille sig. Der er brug for medarbejdere og ledere, der forstår at arbejde udviklingsorienteret og innovativt.
Læring og kompetenceudvikling foregår både gennem uddannelse og i arbejdslivet. I de senere år er der kommet mere fokus på behovet for uddannelse og omstillingsparathed på individ- og organisationsniveau.
Virksomhedssamarbejde og udland
Vil du på udlandsophold?
Aalborg Universitets Internationale Kontor har mange års erfaring med at sende AAU-studerende på studie- eller praktikophold i udlandet, og du har mulighed for at søge AAU-legater via kontoret.
Eksempler på projektorienterede praksisforløb
Kasper opkvalificerede nye skolepædagoger
Da Kasper Stoholm skulle i praksisforløb på 9. semester, faldt valget på en folkeskole på Amager. Ud fra en akademisk tilgang tilrettelagde han et individuelt kompetenceudviklingsforløb for hver pædagog. Områdelederen på skolen har været meget tilfreds med resultatet.
Line fik trivslen i post danmark til at stige
På Line Sønderstrups 8. semester lavede hun og hendes gruppe et forandringsprojekt i samarbejde med Post Danmark. Tre afdelinger i Nordjylland var fusioneret, og det gik skævt med trivslen. Igennem workshops, sparring med lederne, tæt dialog med medarbejderne og en anerkendende tilgang formåede Line og hendes gruppe at hæve trivslen i teamet med 31 %.




