Spring til indhold

Inspirationshistorie

Jeg er fan af gruppeeksamen

Lagt online: 06.11.2020

Ordene kommer fra Rasmine Birch Haurum, der læser Sundhedsteknologi på 5. semester, og derfor har prøvet gruppeeksamen en del gange. Første gang var hun ellers nervøs og vidste ikke, hvad hun kunne forvente, men med tiden lærte hun en masse om samarbejde, holdånd og at give plads til hinanden. Her deler hun sine bedste tips både til gruppeeksamen og til hvordan du kan skabe et godt gruppearbejde.

Inspirationshistorie

Jeg er fan af gruppeeksamen

Lagt online: 06.11.2020

Ordene kommer fra Rasmine Birch Haurum, der læser Sundhedsteknologi på 5. semester, og derfor har prøvet gruppeeksamen en del gange. Første gang var hun ellers nervøs og vidste ikke, hvad hun kunne forvente, men med tiden lærte hun en masse om samarbejde, holdånd og at give plads til hinanden. Her deler hun sine bedste tips både til gruppeeksamen og til hvordan du kan skabe et godt gruppearbejde.

Om Rasmine Birch Haurum

  • Alder: 23
  • Uddannelse: Sundhedsteknologi
  • Semester: 5. semester
  • Studiejob: Studenterkoordinator og studenterunderviser i AAU on Demand

Den første gruppeeksamen og kunsten at være et hold

Mange har afprøvet gruppeeksamen enten i folkeskolen eller på gymnasiet, men det havde Rasmine ikke, for hun valgte helt bevidst altid at arbejde alene i gymnasiet, hvis det var en mulighed:

”Der var altid den ene i gruppen, der ikke gad lave noget, og fik alle andre med på den idé – så det fungerede aldrig særlig godt i gymnasiet! Det er dog slet ikke det samme på universitetet. På universitetet har alle ydet en indsats, alle har den samme drøm, og alle har kæmpet for at nå i mål.”

”Det vigtigste, jeg lærte ved min første gruppeeksamen, var idéen om, at vi er derinde som et hold – jo mere eksaminatorerne kan fornemme, at vi har arbejdet som et hold, jo bedre et resultat giver det. Førhen har man altid kun skulle tænke på sig selv og sine individuelle karakterer, og det var som sådan ikke nødvendigt at gøre plads til andre. Men det er man tvunget til ved gruppeeksaminer.”

”Jeg kan tydeligt huske, at jeg inde til min første gruppeeksamen sad og ærgrede mig hver eneste gang, der var en anden der fik lov til at svare på et spørgsmål, som jeg også havde rakt hånden op til og ville svare på. Det var noget, jeg i den grad skulle vænne mig til, men egentlig også noget, jeg vil forberede andre på: Selvfølgelig er det super træls, hvis man sidder og brænder inde med de bedste guldkorn, men så længe man har rakt hånden op, er eksaminatorerne opmærksomme på, at man har svar eller tilføjelser til spørgsmålet, og derfor tæller det mindst lige så meget.”

Et fantastisk koncept, hvor man kan lære af hinanden

Efter at have prøvet gruppeeksamen et par gange, var Rasmine ikke i tvivl om, at hun var begejstret for det:

Jeg synes, at gruppeeksamen er et helt fantastisk koncept! Det er med til at afspejle konceptet om at arbejde sammen, som vi også skal når vi kommer ud på den anden side og skal have et rigtigt job.

Rasmine Birch Haurum

”Gruppeeksaminerne er et rigtig godt værktøj, der giver dig øvelse i at tale og fremlægge foran andre mennesker. Ved de individuelle eksaminer er der som regel kun dig, en eksaminator og censor tilstede, hvorimod der ved gruppeeksaminer kan være op til 10 mennesker til stede.”

”Mange kan godt blive nervøse over tanken om, at en gruppeeksamen ofte er en del længere end en almindelig eksamen, men det er på ingen måde slemt, for man er jo ikke selv på hele tiden. Det er nemlig en af fordelene ved gruppeeksamen: At man sidder og lytter til, hvad de andre siger – hvordan de formulerer sig, hvordan de håndterer situationen, og hvordan de besvarer spørgsmålene. Det er nemlig også dette, man kan bruge til ekstremt meget ved en gruppeeksamen: Det at lære fra andre. ”

Tre råd til gruppeeksamen

Læs Rasmines tre råd til, hvordan du får mest muligt ud af gruppeeksaminer

1.

Forbered jer til eksamen sammen, som en gruppe! Læs rapporten igennem sammen, gå alle figurer og billeder igennem sammen, og øv fremlæggelsen sammen igen og igen.

2.

En anden ting, der er ekstremt vigtig når man er inde til selve eksamen og fremlægge er at følge med i fremlæggelsen. Vi kender alle den person, der står ovre i hjørnet og tager opmærksomheden fra hele fremlæggelsen, fordi de står og piller ved lidt småting, og ikke gider følge med i fremlæggelsen. Hvis lokalet er til det, så sørg for, at det kun er den person, der fremlægger, der står op. Stil stole frem til de resterende, og sørg for at lytte til, hvad hinanden siger under fremlæggelsen. Det kan godt være, at du allerede har hørt på det 150 gange før, men udvis hinanden den respekt og følg med.

3.

Men det allervigtigste råd, jeg ville give mig selv efter min første gruppeeksamen, er at huske på at man faktisk har styr på det, man har lavet. Tro på dig selv og tro på, at du har præsteret dit bedste igennem projektforløbet.

Mit studiejob giver mig kompetencer, jeg kan bruge til eksamen

Rasmine arbejder aktivt for hele tiden at blive bedre til at formidle. Det er en af grundene til, at hun både er studenterunderviser i AAU on Demand, hvor hun tager ud på gymnasier og underviser gymnasieelever, og også studenterkoordinator, hvor hun bl.a. er med til at oplære nye studenterundervisere i AAU on Demand. Og i de to job arbejder hun meget med at fremlægge og stå foran andre – hvilket giver hende kompetencer, der er meget nyttige til eksamener:

”Mine job i AAU on Demand har givet mig nogle helt fantastiske hjælpemidler til at tale foran større forsamlinger. En del af mit job går bl.a. ud på at hjælpe de nye studenterundervisere med at håndtere deres nervøsitet og forberede deres oplæg på vores workshop. Men derudover får jeg selv ekstremt meget inspiration ved at se andre holde oplæg, og kan gang efter gang skrive små ting bag øret, som jeg gerne selv vil benytte, når jeg fx skal fremlægge til eksamen.”

”Disse erfaringer har gjort mig meget mere selvsikker og afslappet, når jeg skal formidle mundtligt foran en større forsamling, og det er helt sikkert noget jeg tager med mig, når jeg går ind til gruppeeksaminer. Jeg hviler meget mere i mig selv, og lader ikke nervøsiteten styre mig, men tænker på den som en form for spænding i stedet.”

Det vil Rasmine også anbefale andre AAU-studerende:

”Det er en virkelig god idé at arbejde med dine formidlingsevner, hvis du kan lide det – fx gennem et spændende studiejob, frivilligt arbejde eller noget helt tredje, hvor du arbejder med noget, du synes er sjovt. Det giver dig en masse kompetencer og erfaringer, der både er gode i gruppearbejde, til eksamen og senere på arbejdsmarkedet.”

Det gør os mere attraktive på arbejdsmarkedet

For Rasmine er der også endnu en fordel ved AAU’s problembaserede læring, gruppearbejde og gruppeeksamen:

”Jeg er helt sikker på, at det at have arbejdet problemorienteret i grupper på Aalborg Universitet gør, at vi er den brøkdel mere attraktive på arbejdsmarkedet senere hen. Vi er gennem tiden på universitetet blevet undervist i, hvordan vi arbejder sammen med andre mennesker, og fået redskaber til at håndtere diverse konflikter. Vores evner til at arbejde i grupper er bl.a. også noget af det, vi bliver evalueret på under vores projekteksaminer, fordi det er så vigtig en del af vores arbejde i fremtiden.”

Disse erfaringer har gjort mig meget mere selvsikker og afslappet, når jeg skal formidle mundtligt foran en større forsamling, og det er helt sikkert noget jeg tager med mig, når jeg går ind til gruppeeksaminer. Jeg hviler meget mere i mig selv, og lader ikke nervøsiteten styre mig, men tænker på den som en form for spænding i stedet.

Rasmine Birch Haurum

Tre råd til gruppearbejde

Læs Rasmines tre råd til, hvordan du og din gruppe får et godt samarbejde

2.

En anden ting, jeg altid har gjort meget i mine projektgrupper, er at sørge for at vidensdele i løbet af projektperioden. Sørg for at I altid er informeret om, hvad de andre gruppemedlemmer har undersøgt. Det fungerer bl.a. også som en løbende forberedelse til eksamen. Hjælp hinanden, og tænk på hvor meget læring man selv opnår ved peer learning.

1.

Jeg har ofte hørt folk sige ‘Bruger I nu tid på at lave FSK igen?’, men jeg kan simpelthen ikke gøre det klart nok: BRUG tid på at lave en faglig social kontrakt mellem jer i gruppen! Sørg for, at I på forhånd har forventningsafstemt om, hvad I forventer af dette projekt, og om I alle er villige til at lægge ekstra timer i projektet, hvis nødvendigt. Hvis I på forhånd får lavet en aftale om, hvordan og hvorledes I vil arbejde sammen, kan I altid holde hinanden op på det, og dermed er det fx meget nemmere at konfrontere hinanden med faglige konflikter.

3.

Derudover er det altså også ekstremt vigtigt at huske på at have et godt socialt sammenhold i gruppen. Som nævnt tidligere betyder det rigtig meget, at eksaminatorerne kan mærke et godt sammenhold i gruppen. I de grupper, jeg har været i, har vi altid haft det som et fast punkt under vores statusmøder sidst i ugen, hvor vi lige vurderer, om det ikke er tid til, at der skal planlægges et socialt arrangement.

Hvad er AAU on Demand?

AAU on Demand er AAU’s korps af studenterundervisere, der tager ud på gymnasier og underviser i et emne inden for deres egen faglighed.

Som AAU on Demand’er vælger du selv et emne, du vil undervise i, og som en del af ansættelsen kommer du på en workshop, hvor du får hjælp til at udvikle dit oplæg.

AAU on Demand søger nye studenterundervisere hvert semester i både Aalborg og København.

Læs om AAU on Demand.