Spring til indhold
ForsidePraktiskUndervisningUddannelser uden optag

Lukket for optag

International Virksomhedskommunikation i Tysk, Bachelor

Lukket for optag

International Virksomhedskommunikation i Tysk, Bachelor

Obs! Der optages ikke studerende på denne uddannelse fra 2020

International Virksomhedskommunikation i Tysk er en internationalt orienteret uddannelse med fokus på (fremmed)sprog og kommunikation i virksomheder og organisationer. På uddannelsen lærer du, hvordan virksomheder bedst kommunikerer professionelt med mennesker og markeder i andre kulturer.

Fremmedsprog og kommunikation: Kompetencer, du kan bruge til noget

Uddannelsen i International Virksomhedskommunikation i Tysk er først og fremmest en sprog- og kommunikationsuddannelse. På uddannelsen træner du således det tyske sprog ved at oversætte, skrive og tale det i mange forskellige sammenhænge. Sprog og kommunikation handler om mange ting, og fx arbejder du med virksomheds- og webkommunikation på tysk. Du lærer både at oprette et websted for en virksomhed og at skrive gode (web)tekster til den målgruppe, en virksomhed henvender sig til. Du bliver også trænet i mundtlig kommunikation på tysk, så du kan stå for kontakten med internationale kunder og andre stakeholders, fx på messer og udstillinger i tysktalende lande.

Lær virksomhedsforståelse, kultur og markedskommunikation

I løbet af uddannelsen i International Virksomhedskommunikation i Tysk opnår du viden om den rolle, sproget spiller for virksomhedens kommunikation, samt viden om hvordan virksomheder er organiseret, hvordan de agerer på markedet, fx hvordan de markedsfører sig. Du kan fx arbejde med at analysere det tyske marked for en virksomhed og finde ud af, hvordan en dansk virksomhed bedst kan tilrettelægge sin markedsføring og markedskommunikation over for de tysktalende markeder. Her får du brug for viden om det tyske sprog og færdigheder inden for tysk tekstproduktion, mundtligt såvel som skriftligt. Du har også brug for viden om virksomheds- og markedskommunikation og om tysk forbrugerkultur - en viden, som du opbygger i moduler som Virksomhedens kommunikation, Virksomheds- og forretningsforståelse samt Kultur, kommunikation og samfund. Samtidig arbejder du med organisationsformer og -kulturer og med diskurs og professionel kommunikation.

Fagligt indhold 

International Virksomhedskommunikation i Tysk kan være din adgangsbillet til en karriere i danske eller udenlandske virksomheder og organisationer. Du får stærke sproglige kompetencer inden for tysk og lærer at arbejde professionelt inden for kommunikation, kulturforståelse og IT i virksomheder.

Du opnår viden om erhvervsmæssige, økonomiske, sociale, politiske og kulturelle forhold i tysksprogede områder - en viden du har brug for, når du skal oversætte eller formidle din viden og producere tekster såvel skriftligt som mundtligt. Du får en indgående viden om det tysk sprogs mange dimensioner inden for forskellige former for professionel kommunikation, fx inden for turist- og salgsbrochurer, brugervejledninger, firmaprofiler, pressemeddelelser, leveringbetingelser, jobannoncer osv. På studiet lærer du, hvorledes virksomheder kommunikerer, såvel internt i virksomheden som ud af huset med marked, kunder og andre stakeholders. Du får erfaring med at anvende både traditionelle kommunikationsmidler og webkommunikation, herunder sociale medier, ligesom du opnår mediekendskab og viden om virksomhedens kontekst.

På studiet er der bl.a. fokus på virksomheds- og organisationskommunikation, kultur og samfund, markedsforhold, interkulturel kommunikation, digital kommunikation, diskurs samt mundtlig og skriftlig tekstproduktion.

Toning via valgfag

Udover fremmedsproglig og kommunikativ spidskompetence giver uddannelsen dig også mulighed for at tone din uddannelse gennem en række valgfag, hvor du kan få mere viden inden for en række områder, du særligt interesserer dig for. Du skal vælge valgfag på 3., 5. og 6. semester; fx Webdesign og grafiske værktøjer, Segmentering og målgruppeanalyse, Kommunikationsplanlægning, Adfærdsdesign, Organisationspsykologi, Forretningsudvikling og entreprenørskab, Kinesisk kultur og kommunikation, Kinesisk organisations- og virksomhedskultur og Kinas marked og forbrugere.

Projektarbejde

Under studiet er der også tid til fordybelse i områder af speciel interesse for dig i forbindelse med de tysksprogede områder. Det sker i de perioder, hvor du arbejder med projekter og andre større skriftlige opgaver, fx bachelorprojekt. Projekterne skrives inden for områder som Kultur, kommunikation og samfund, Kultur og erhverv, Medier og kommunikation samt Organisation, kommunikation og interessenter.

Som eksempler på projektemner kan nævnes:

  • Co-Creation im deutschen eSport. Wie ESL den deutschen eSportskonsumenten als Co-Creators entgegenkommt.
  • ​Positionierung durch Nachhaltigkeit am Beispiel von Skagen Aquaculture.
  • Die Verwendung von dem Phänomen Hygge in der Vermarktung von dänischen Ferienhäusern.
  • Möglichkeiten und Grenzen des Employer Branding von kleinen und mittleren Unternehmen.
  • Die ethischen Aspekte der Brandingstrategie von Red Bull.

Udlandsophold

På studiets 4. semester er det oplagt at tilbringe 4-6 måneder som udvekslingsstuderende på et universitet i udlandet. Her har du en enestående mulighed for at leve dig ind i det tyske sprog og kulturen i det valgte land, samtidig med at du studerer.

Se studieordningen for uddannelsen

Læs projekter skrevet af de studerende i Projektbiblioteket.

Læs brochuren Tysk Business Boost og få indblik i, hvad man arbejder med på Tyskuddannelserne på Aalborg Universitet.

Job og karriere

Tager du uddannelsen i International Virksomhedskommunikation i Tysk, kan du få job i en erhvervsvirksomhed, hvor du sammen med din afdeling står for kontakten til de tysktalende markeder. Du arbejder fx i virksomhedens marketingafdeling, hvor du er med til at udforme reklamefremstød til det tyske marked, eller du tager med salgsafdelingen på messer i udlandet og deltager i den personlige kontakt med de udenlandske kunder. Du kan også være med til at udforme virksomhedens reklamer, brochurer, brugsanvisninger og webkommunikation. En anden mulighed er at søge job i internationale organisationer.

Arbejdsformen er projekt- og gruppeorienteret på Aalborg Universitet. Det gør dig attraktiv på arbejdsmarkedet, da du allerede i løbet af din uddannelse har opnået kompetencer inden for teamarbejde, og da du er hurtig til at sætte dig ind i og arbejde med problemstillinger. De fleste læser både en bachelor- og kandidatuddannelse, men det er også muligt kun at tage en bacheloruddannelse og søge arbejde herefter. Dine karrieremuligheder vil dog være større, hvis du også læser en kandidatuddannelse.

Med uddannelsen kan du kigge efter jobannoncer, der søger fx eksportmedarbejdere, marketingmedarbejdere og sprogmedarbejdere.

Kontakt